16-17 ноября 2021 года состоялась IV Школа по программе ЮНЕСКО «Управление социальными преобразованиями» (Программа МОСТ). Проведение Школы было приурочено к 76-й годовщине создания ЮНЕСКО и 80-й годовщине учреждения Международного дня студентов. Общая тема Школы: «Образование, наука, культура и коммуникации как движущие силы социальных преобразований для молодого поколения».
В первый день проведения IV Школы ЮНЕСКО выступления были посвящены основным направлениям деятельности организации: образованию, науке, культуре и коммуникациям.
Работа IV Школы ЮНЕСКО открылась приветствием профессора И.В.Ильина, председателя Российского комитета по программе ЮНЕСКО «Управление социальными преобразованиями» при Комиссии по делам ЮНЕСКО МИД России, декана факультета глобальных процессов МГУ имени М.В.Ломоносова. Говоря о недавнем докладе Межправительственного совета ЮНЕСКО по программе МОСТ, профессор И.В.Ильин отметил, что Российская Федерация является одним из лидеров по её претворению в жизнь. Факультет глобальных процессов и кафедра ЮНЕСКО МГУ выступают базовой научной площадкой программы в России. На этой площадке прошла первая в России и вторая в мире Школа по программе МОСТ в 2015 году, затем были проведены Школы в 2017 и 2019 годах, состоялась Всемирная школьная лекция по глобальным социальным трансформациям в 2020 году, посвящённая 75-летию ЮНЕСКО.
После выступления профессора И.В.Ильина работа IV Школы ЮНЕСКО продолжилась докладом академика Российской академии образования, профессора А.Н.Захлебного на тему: «Образование в меняющемся мире», который рассказал о ходе реализации Глобальной программы действий по образованию для устойчивого развития, об острой необходимости распространения идей и лучшего опыта просвещения и образования для сохранения природного и культурного наследия, формирования экологически безопасного устойчивого образа жизни населения, развития «зеленой» экономики.
Важной роли образования для устойчивого развития (ОУР) было посвящено и следующее выступление профессора Е.Н.Дзятковской, в котором были освещены дидактические проблемы встраивания ОУР в общее образования и предложены возможные варианты их решения.
Завершил блок выступлений, посвященных проблемам образования, заведующий кафедрой ЮНЕСКО по изучению глобальных проблем Ю.Н.Саямов. Он отметил, что необходимо освободить образование от дискриминации, жестокости, ложной информации и двойных стандартов.
Продолжилась работа IV Школы ЮНЕСКО выступлением Ю.В.Яковца, президента Международного института Питирима Сорокина — Николая Кондратьева, председателя Ялтинского цивилизационного клуба, которое было посвящено диалогу цивилизаций и синтезу научной, образовательной и цифровой революций в XXI веке. Ю.В.Яковец говорил о возможных путях преодоления цивилизационного кризиса, о научной революции XXI века, о мерах, необходимых для обеспечения опережающего роста науки, использования достижений научной революции.
О роли и месте культуры в современном мире, в коммуникации между народами рассказал доктор исторических наук, профессор кафедры истории Академии государственного управления при Президенте Азербайджанской Республики, президент Ассоциации культуры Азербайджана «Симург» Фуад Тейюб оглы Мамедов. Он подчеркнул необходимость обращаться к идеям гуманизма в сложных условиях современного мира для того, чтобы преображать человечество к лучшему.
Завершился первый день работы IV Школы ЮНЕСКО по программе МОСТ выступлением заместителя главного редактора журнала «Международная жизнь» Е.Б. Пядышевой на тему: «Коммуникации и современная дипломатия». В своем выступлении она рассказала о том, каким образом Министерство иностранных дел развивает коммуникативное направление своей деятельности в последние годы.
17 ноября отмечалось 80-летие Международного дня студентов, учреждённого в 1941 году на волне антифашистской солидарности и борьбы студенчества мира за свои права и лучшее будущее. Этой памятной дате был посвящён второй день работы Школы ЮНЕСКО. Состоялось обсуждение истории и современности мирового студенческого движения, роли и места молодежи в решении стоящих перед человечеством глобальных проблем и осуществлении социальных трансформаций.
В своём выступлении на тему: «Международный день студентов и студенческая дипломатия» заведующий кафедрой ЮНЕСКО по изучению глобальных проблем Ю.Н.Саямов как ветеран мирового студенческого движения и в течение ряда лет вице-президент Международного союза студентов подчеркнул, что единство действий студентов за лучший мир способны стать движущей силой глобального устойчивого развития.
Обсуждение важной роли студенческого движения продолжил первый проректор МГУ имени М.В.Ломоносова, заведующий кафедрой геополитики факультета глобальных процессов, доктор исторических наук, профессора И.И.Абылгазиев, который говорил о важной роли молодежи и студенческой дипломатии для сохранения мира и продвижения человечества по пути прогресса.
О деятельности студенческих организаций и студенческом самоуправлении в МГУ имени М.В.Ломоносова рассказали представители Студенческого совета факультета глобальных процессов.
Заведующая кафедрой глобальных социальных процессов и работы с молодежью факультета глобальных процессов, доктор социологических наук, профессор Смакотина Н.Л. свое выступление посвятила месту молодежи в современном мире, отдельным аспектам влияния нестабильности на её развитие, важности совершенствования законодательства с учётом интересов и потребностей молодых людей.
Продолжил тему вовлечения молодежи в исследования и поиск путей решения современных глобальных проблем недавний студенческий лидер факультета глобальных процессов, ныне — и.о. заместителя декана факультета В.А.Голиней, который рассказал о реализации студенческих научных проектов на факультете глобальных процессов МГУ.
Завершилась IV школа ЮНЕСКО по программе «Управление социальными преобразованиями» презентацией проекта МГУ «Новые пределы роста». Проект представил его координатор, советник декана факультета глобальных процессов А.И.Андреев.
В работе IV Школы ЮНЕСКО по программе «Управление социальными преобразованиями (МОСТ)» приняли участие более 250 человек, представлявшие 24 региона России и 9 зарубежных государств.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
4th UNESCO MOST SCHOOL AT THE MOSCOW UNIVERSITY
On November 16-17, 2021, the 4th UNESCO School on the Management of Social Transformations Programme (MOST Programme) was held. The School was dedicated to the 76th anniversary of the establishment of UNESCO and the 80th anniversary of the International Day of Students. The main topic of the School was “Education, Science, Culture and Communication as Driving Forces of Social Change for the Younger Generation”.
The first day of the 4th School was devoted to the main areas of the UNESCO activities: education, science, culture and communications.
A welcome address by Professor Ilya Ilyin, Chairman of the Russian Committee for the MOST Programme at the Commission of the Russian Federation for UNESCO, Dean of the Faculty of Global Processes of the Lomonosov Moscow State University, opened the work of the School. Speaking about the recent report of the UNESCO Intergovernmental Council on the MOST Programme, Professor Ilya Ilyin noted that the Russian Federation is one of the leaders in its implementation. The Faculty of Global Processes and the UNESCO Chair on Global Problems and Emerging Social and Ethical Challenges for Large Cities and their Population of the Lomonosov Moscow State University act as the basic scientific platform for the Programme in Russia. This platform hosted the 1st in Russia and the 2nd in the world MOST School in 2015, followed by the Schools in 2017 and 2019, the Global Lecture on Social Transformations in 2020, dedicated to the 75th anniversary of the UNESCO.
After the address of Professor Ilya Ilyin the 4th UNESCO School continued with the presentation of Professor Anatoly Zakhlebny, Academician of the Russian Academy of Education, on the theme “Education in a Changing World”. He spoke about the implementation of the Global Action Programme on Education for Sustainable Development, the urgent need to disseminate ideas and best practices of education to preserve the natural and cultural heritage, to form environmentally safe sustainable lifestyles, to develop “green” economy.
The next speaker was Professor Elena Dziatkovskaya who presented a report on didactic problems of integration of the Education for Sustainable Development (ESD into the general education and suggested some solutions for it.
Dr. Yuri Sayamov, Head of the UNESCO Chair on Global Problems and Emerging Social and Ethical Challenges for Large Cities and their Population at the Faculty of Global Processes of the Lomonosov Moscow State University, concluded the block on education. He informed about the new UNESCO report on education following the work of the UNESCO commission on Futures of Education noting that it is important to free education from discrimination, cruelty, false information and double standards.
Professor Yuri Yakovets, President of the Pitirim Sorokin — Nikolai Kondratyev International Institute, Chairman of the Yalta Civilization Club, delivered a report on the dialogue of civilizations and synthesis of scientific, educational and digital revolutions in the 21st century, speaking about possible ways of overcoming the civilizational crisis, about the scientific revolution of the 21st century, about the measures necessary to ensure the outstripping growth of science, the use of the achievements of the scientific revolution.
The role and place of culture in the modern world, in communication between peoples was addressed by Professor Fuad Mamedov, Doctor of Historical Sciences, Professor of History Department of the Academy of State Administration under the President of the Republic of Azerbaijan, President of the International “Simurg” Association of Culture. He stressed the need to turn to ideas of humanism in difficult conditions of the modern world in order to transform the humankind for the better.
The first day of the 4th UNESCO MOST School ended with the intervention of the deputy Editor-in-chief of the “International Affairs” Journal Evgeniya Pyadysheva on “Communications and modern diplomacy”. In her presentation it was shown how correlate diplomacy and communications and what is the role and place of communications in contemporary diplomacy and world politics.
The 80th anniversary of the International Day of Students was celebrated on November, 17. It was established in 1941 on the wave of anti-fascist solidarity and the struggle of students worldwide for their rights and a better future. The 2nd day of the UNESCO School was devoted to this memorable date. The participants discussed the history and modernity of the world student movement, the role and place of youth in addressing the global problems facing humanity and the implementation of social transformations.
In his intervention on “International Day of Students and Student Diplomacy” the Head of the UNESCO Chair on Global Problems Dr. Yuri Sayamov, as a veteran of the global student movement and the Vice President of the International Union of Students for some years, emphasized that the unity of students for a better world can become a driving force of global sustainable development.
The important role of the student movement was emphasized by the First Vice-Rector of the Lomonosov Moscow State University, Head of the Chair of Geopolitics of the Faculty of Global Processes, Doctor of Historical Sciences, Professor Igor Abylgaziev, who spoke about the role of youth and student diplomacy to preserve peace and promote humanity on the path of progress.
Representatives of the Student Council of the Faculty of Global Processes informed about the activities of student organizations and student self-government at the Lomonosov Moscow State University and presented their views on problems under discussion.
Professor Natalia Smakotina, Head of the Chair on Global Social Development and Work with Youth at the Faculty of Global Processes, devoted her speech to the place of youth in the modern world, certain aspects of the impact of instability on its development, and the importance of improving legislation taking into account the interests and needs of young people.
The topic of involving young people in research and finding solutions to modern global problems was continued by the ex-student leader of the Faculty of Global Processes, acting Deputy Dean Vladimir Goliney, who spoke about the implementation of student research projects at the Faculty of Global Processes of the Lomonosov Moscow State University.
The 4th UNESCO School on the Management of Social Transformations Programme was concluded by the presentation of the MSU project “New Limits of Growth”. The project was presented by its coordinator, Adviser to the Dean of the Faculty of Global Processes Alexey Andreev.
More than 250 participants from 24 regions of Russia and 9 foreign countries attended the 4th UNESCO School on Management of Social Transformations. All of them received certificates. In the aftermath a lot of positive responses were received.